مديريت اطلاعات پروژه ها يکي از مواردي است که همواره مورد بحث و دغدغه شرکت هاي بزرگ بوده است . مديريت پروژه هاي بزرگ با حجم اطلاعات بالا ، بدون استفاده از نرم افزارها و سيستم هاي مديريت اطلاعات پروژه هاي غير ممکن است. ايجاد ارتباط مناسب بين سطوح و مراحل مختلف پروژه چالشي است که با استفاده از اين سيستم ها پاسخ داده خواهد شد.


در يک پروژه ارتباط مناسب سطوح بالايي پروژه و سازمان با سطوح پايين و اجرايي پروژه هميشه يکي از بزرگ ترين چالش هاي پروژه مي باشد. با توجه به حجم بالاي تراکنش ها، تعاملات، رخدادها و تصميمات متخذه در پروژه ها و همچنين تعداد موجوديت هاي مختلف درگير در آن اعم از کارفرما، شرکت هاي پيمانکار، طراح و مشاور، وم دستيابي صحيح و به موقع به اطلاعات پروژه يکي از بزرگترين نياز مديران سازمان براي کنترل و مديريت پروژه هاي در حال اجرا مي باشد که راهکار مناسب براي تحقق اين نياز برخورداري از سيستم مديريت اطلاعات پروژه ها موسوم به PMIS (Projects management Information System) مي باشد.


يکي از اصلي ترين فازهاي در پروژه هايي  که با رويکرد EPC اجرا مي گردند فاز E  يا همان فاز کنترل مدارک مهندسي است که اولين فاز از فازهاي سه گانه با اين رويکرد مي باشد. در يک پروژه مهندسي با توجه به ماهيت آن که همواره بر پايه و اساس توليد مدارک استوار است،، مقوله مديريت اطلاعات از اهميت بسيار بالايي برخوردار است. در پروژه هاي مهندسي، خروجي و محصول  پروژه بر پايه مدارکي استوار است که نهايتا فازهاي بعدي پروژه (يعني P و C) و پس از آن (پيش راه اندازي، راه اندازي و نگهداري ) را تغذيه مي نمايد. در اين پروژه ها کليه تعاملات پروژه بر پايه رد و بدل شدن مدارک و اطلاعات مربوط به آن و مکاتباتي استوار است که نهايتا مديريت صحيح مجموعه بر اين اطلاعات سبب پيش برد صحيح و سريع پروژه مي گردد. پيچيدگي اين مقوله براي سازمان ارائه دهنده خدمات مهندسي يا حتي کارفرما و مشاوراني که ناظر بر اجراي چنين پروژه هايي مي باشند، زماني چند برابر مي شود که مجموعه با چندين پروژه هم زمان و به تبع آن با حجم عظيمي از مدارک با وضعيت و تعاملات متعدد روبرو مي شود.


در يک پروژه مهندسي، تبادل اطلاعات فني، تهيه نسخ مختلف از مدارک، ارائه نقطه نظرات توسط کارفرما و مشاور، تغيير وضعيت مدارک به ازاي هر بار تهيه مدرک، گردش داخلي مدارک در داخل تيم پيمانکار طراح (پيمانکار دست اول يا دست دوم) و سپس بررسي اين مدارک در تيم  مشاور و کارفرما، تبادل اطلاعات و مکاتبات مختلف بين موجوديت هاي مذکور، وم مديريت منابع به ويژه در حوزه منابع انساني و نهايتا کنترل وضعيت پيشرفت پروژه بر اساس وضعيت مدارک در چندين پروژه مختلف با رويه هاي گوناگون، همه حجم بالايي از اطلاعات را به وجود خواهند آورد که مديريت جريان هاي اطلاعاتي توليد شده ناشي از رد و بدل شدن اين حجم از اطلاعات در درون و بيرون سازمان را بدون استفاده از ابزار مکانيزه دشوار و در مراحل بعدي غير ممکن مي سازد.


در مراحل پاياني بخش طراحي و مهندسي يک پروژه بزرگ، فرآيند تامين، شامل ساخت يا خريد اقلام، تجهيزات و کالاهايي که در اين فاز توسط مهندسين پروژه طراحي شده اند، طي يک فاز جديد موسوم به P يا همان خريد و تدارکات (Procurement) آغاز مي گردد. در فاز تدارکات، خريد و بازرگاني پروژه يکي از بزرگترين دغدغه هاي مديران و عوامل تيم خريد و تدارکات رصد کردن دقيق وضعيت ساخت و خريد و تلاش جهت تامين به موقع آنها به محل اجراي پروژه جهت انجام مناسب و به موقع فاز ساخت و اجرا (Construction) يا همان C  است.


تعدد فراوان اقلام و تجهيزات در يک پروژه بزرگ، وجود رويه هاي مختلف در تامين هر يک از اقلام، تنوع تامين کنندگان و منابع گوناگون، وم تبادل اطلاعات و تعاملات مختلف اعم از تعاملات فني بين کارفرما (مشتري) و مجري (تيم تدارکات و بازرگاني)، مطالعه و بررسي مدارک از فاز مهندسي (E)، تبادل اطلاعات فني و مالي بين تيم بازرگاني با فروشندگان، سازندگان و تامين کنندگان و از همه مهم تر ملاحظات حياتي جهت تغذيه به موقع انبار براي اجراي صحيح در فاز ساخت و ده ها تراکنش ديگر در فاز خريد و تحويل شامل حمل، بازرسي ترخيص به علاوه تعاملات داخلي و درون سازماني شامل فرآيندهاي تيم بازرگاني، همه مجموعه مسائلي هستند که وم برخورداري از يک سيستم مکانيزه براي مديريت اطلاعات و کنترل فرآيندها در يک پروژه بازرگاني را ضروري مي نمايد.


با رويکرد پروژه هاي EPC فاز بعدي پس از فاز خريد مرحله ساخت مي باشد، لذا انتظار مي رود در يک سيستم مديريت اطلاعات پروژه ها بعد از ماژول E و P ماژول ساخت اين مرحله از پروژه مديريت نمايد. گرچه اين انتظار حصحي است اما واقعيت اين است که در جايي بين فاز خريد و ساخت مقوله مهمي وجود دارد که عملا اتصال اين دو زير سيستم از سيستم مديريت اطلاعات پروژه را برقرار مي نمايد. اقلام خريداري شده در فاز خريد براي ارائه به جبهه هاي کاري مختلف در فاز ساخت نياز است که ابتدا به انبار   منتقل و سپس در اختيار تيم هاي پروژه قرار گيرند. در اين مرحله نقش انبار در يک پروژه اجرايي بسيار پر رنگ تر و حياتي تر از آنچه هست که در انبارهاي معمولي در فاز پس از بهره برداري پروژه ها سراغ داريم. تعيين اولويت ها، تشخيص جبهه هاي کاري و تطبيق آن با نيازهاي پروژه با قابليت رديابي اقلام از فاز تامين تا ساخت و حتي پس از آن  همه جزء مقوله هايي هستند که عملا در يک سيستم انبار معمولي جلوه اجرايي چنداني ندارند اما در يک سيستم انبار پروژه از اهميت بالايي بر خور دارند.


در واقع سيستم انبار و مديريت متريال پروژه گره زننده زنجيره E و P به بخش C در يک سيستم مديريت اطلاعات پروژه ها مي  باشد. پس از اين فاز کار زير سيستم ساخت و اجرا آغاز مي شود. اين بخش از سيستم PMIS خود شامل بخش هاي مختلف فني اعم از Piping، Instrumentation، Electrical و ساير ديسيپلين هاي فني اجرا مي باشد که برنامه ريزي، نگهداري اطلاعات، تعريف فرآيندها و  ثبت کليه وقايع  در زمان اجرا براي هر يک از اين ديسيپلين ها به ويژه Piping از وظايف ماژل و ساخت مي باشد.





استفاده از نرم افزارهاي مديريت اطلاعات پروژه ها

پروژه ,اطلاعات ,فاز ,مي ,مديريت ,يک ,در يک ,مديريت اطلاعات ,پروژه ها ,اطلاعات پروژه ,است که ,مديريت اطلاعات پروژه ,سيستم مديريت اطلاعات

مشخصات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها


hejabefatemeh ممسنی کتابخانه کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان رستم(یک دنیاکودکی) دانلود رایگان فیلم و سریال apkdload خانه پایتون سئولند اخبار تک و بررسي لوازم الکترونيکي دانلود بازی و نرم افزار کامپیوتر | NEDO neginylkavir